Inflacja

Największe sieci handlowe łagodzą skutki inflacji dla klientów

Największe sieci handlowe łagodzą skutki inflacji dla klientów
Informacja prasowa Warszawa, 15 września 2021 Największe sieci handlowe łagodzą skutki inflacji dla klientów Inflacja w sierpniu osiągnęła w Polsce poziom najwyższy od 20 lat.

Informacja prasowa Warszawa, 15 września 2021

Największe sieci handlowe łagodzą skutki inflacji dla klientów

Inflacja w sierpniu osiągnęła w Polsce poziom najwyższy od 20 lat. Sieci handlowe najwyraźniej postanowiły złagodzić nieco wzrost cen zauważany przez klientów, wprowadzając szereg akcji promocyjnych, w tym pod hasłem ?back to school?. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy? autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny analizowanych produktów spadły w sierpniu o 2,4% wobec lipca. Zakupy spożywcze przez Internet są wciąż najdroższe. Auchan ponownie na pozycji lidera w rankingu najtańszych sieci handlowych.

Ceny rosnÄ… najszybciej od 20 lat

Dane GUS wskazują, że inflacja w Polsce pobiła kolejny rekord. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2021 r. wzrosły rok do roku o 5,4% a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,2%. W sierpniu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy? przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 224,45 zł. To spadek o 5,53 zł (2,4%)
w porównaniu do lipca br. i o 6,67 zł (2,93%) w porównaniu do sierpnia 2020 r.

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w sierpniu br. były niższe niz? w lipcu. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (7,37%). W ujęciu rocznym, w ośmiu sieciach również odnotowano spadek cen wobec 2020 roku. Były to min.: E.Leclerc (-8,44%), Auchan (-8,16%), Lidl (-7,31%) czy Makro (-6,85%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w sieci E.Leclerc, w której średnia cena w sierpniu 2021r. była niższa o 19,58 zł niż przed rokiem.

Dodatkowo, wartość koszyków zakupowych skomponowanych wyłącznie z najdroższych lub najtaÅ„szych produktów również spadÅ‚a zarówno w ujÄ™ciu miesiÄ™cznym jak i rocznym. AnalizujÄ…c koszyk zÅ‚ożony wyłącznie z produktów najtaÅ„szych moglibyÅ›my zapÅ‚acić 176,31 zÅ‚ (mniej o 10,76 zÅ‚ niż w lipcu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 289,01 zÅ‚ (mniej o 6,09 zÅ‚ niż w lipcu). Suma koszyka minimalnego w sierpniu br. byÅ‚a niższa o 1,37% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny byÅ‚
w sierpniu br. tańszy o 8,85% niż w 2020 r.

A to już wiesz?  Minimalny koszyk zakupowy w lipcu droższy o 5,99% w skali roku

– Mimo szalejÄ…cej inflacji, Å›rednia wartość badanego przez naszych ekspertów koszyka zakupowego nieznacznie siÄ™ zmniejszyÅ‚a. Wynika to z dwóch bardzo istotnych faktów. Po pierwsze, jak co roku w sierpniu, sieci handlowe prowadziÅ‚y szeroko zakrojonÄ… akcjÄ™ ?back to school?. Dla wracajÄ…cych z wakacji klientów to ważny czas, aby przed rozpoczynajÄ…cym siÄ™ rokiem szkolnym, wyposażyć dzieci w niezbÄ™dne akcesoria. Drugi powód niższej wartoÅ›ci badanego koszyka, to efekt wciąż zaostrzajÄ…cej siÄ™ walki sieci handlowych o klientów. W wielu przypadkach wÅ‚aÅ›ciciele sklepów majÄ… jeszcze przestrzeÅ„ do tego, aby nie przekÅ‚adać rosnÄ…cych cen na konsumentów i część podwyżek biorÄ… na siebie. Ci, którzy realizujÄ… tego typu politykÄ™, oferujÄ… wiele produktów w korzystnych cenach, co przekÅ‚ada siÄ™ na wiÄ™ksze zainteresowanie ze strony klientów ? komentuje wyniki raportu Patryk GórczyÅ„ski, Dyrektor ZarzÄ…dzajÄ…cy ASM Sales Force Agency.

Auchan ponownie na szczycie

W sierpniu pozycję lidera rankingu ponownie zajęła sieć Auchan, którą w zeszłym miesiącu wyprzedziły sklepy Lidl. Za zestaw analizowanych produktów w sklepach sieci Auchan należało zapłacić 202,85 zł. To aż o 10,66 zł mniej niż najtańszy lipcowy koszyk Lidla.

Najwięcej w zeszłym miesiącu trzeba było wydać w innej sieci Cash&Carry, gdzie wartość zakupów wyniosła 239,76 zł, czyli o ponad 18% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Po raz
kolejny e-grocery pozostaje najdroższym kanałem zakupów. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała sie? na poziomie 253,65 zł, co stanowi spadek cen w tym kanale o 4,76 zł (1,84 %) wobec lipca.

Najdrożej online, najtaniej w dyskontach

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w sierpniu
2021 r. wskazało, z?e podobnie jak w zeszłym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić
w dyskontach – 219,12 zÅ‚. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba byÅ‚o zapÅ‚acić o 15,76% wiÄ™cej.

A to już wiesz?  Inflacja po raz kolejny w górÄ™, sieci handlowe starajÄ… siÄ™ ograniczać podwyżki

Sierpień 2021 r. przyniósł nieznaczny spadek cen w kanale e-grocery w stosunku do lipca br. Koszt zakupów online spadł o 1,84% względem lipca. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów ponownie 5 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Najwięcej najtańszych grup produktowych (3) można było znaleźć w sieciach: Auchan (mięso, wędliny, ryby, produkty tłuszczowe, produkty sypkie) i Makro (mrożonki, nabiał i napoje). Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Lidl (chemia domowa i kosmetyki, dodatki). Ani jednej najtańszej grupy produktów, podobnie jak w zeszłym miesiącu, nie było w sierpniu w kanale e-grocery oraz w sieciach: Biedronka, Intermarché, Kaufland, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry.

W największym stopniu w skali roku, staniały produkty sypkie (19,55%), używki i alkohol (9,97%)
oraz mrożonki (6,55%). Natomiast w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. W sierpniu wzrost ten wyniósł 17,45% wobec 2020 r.

Zgodnie z przyjętą metodologia?, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy? przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły sie? najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy