Informacja prasowa Warszawa, 15 września 2021
Największe sieci handlowe łagodzą skutki inflacji dla klientów
Inflacja w sierpniu osiągnęła w Polsce poziom najwyższy od 20 lat. Sieci handlowe najwyraźniej postanowiły złagodzić nieco wzrost cen zauważany przez klientów, wprowadzając szereg akcji promocyjnych, w tym pod hasłem ?back to school?. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy? autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny analizowanych produktów spadły w sierpniu o 2,4% wobec lipca. Zakupy spożywcze przez Internet są wciąż najdroższe. Auchan ponownie na pozycji lidera w rankingu najtańszych sieci handlowych.
Ceny rosnÄ… najszybciej od 20 lat
Dane GUS wskazują, że inflacja w Polsce pobiła kolejny rekord. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2021 r. wzrosły rok do roku o 5,4% a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,2%. W sierpniu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy? przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 224,45 zł. To spadek o 5,53 zł (2,4%)
w porównaniu do lipca br. i o 6,67 zł (2,93%) w porównaniu do sierpnia 2020 r.
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w sierpniu br. były niższe niz? w lipcu. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (7,37%). W ujęciu rocznym, w ośmiu sieciach również odnotowano spadek cen wobec 2020 roku. Były to min.: E.Leclerc (-8,44%), Auchan (-8,16%), Lidl (-7,31%) czy Makro (-6,85%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w sieci E.Leclerc, w której średnia cena w sierpniu 2021r. była niższa o 19,58 zł niż przed rokiem.
Dodatkowo, wartość koszyków zakupowych skomponowanych wyłącznie z najdroższych lub najtaÅ„szych produktów również spadÅ‚a zarówno w ujÄ™ciu miesiÄ™cznym jak i rocznym. AnalizujÄ…c koszyk zÅ‚ożony wyłącznie z produktów najtaÅ„szych moglibyÅ›my zapÅ‚acić 176,31 zÅ‚ (mniej o 10,76 zÅ‚ niż w lipcu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 289,01 zÅ‚ (mniej o 6,09 zÅ‚ niż w lipcu). Suma koszyka minimalnego w sierpniu br. byÅ‚a niższa o 1,37% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny byÅ‚
w sierpniu br. tańszy o 8,85% niż w 2020 r.
– Mimo szalejÄ…cej inflacji, Å›rednia wartość badanego przez naszych ekspertów koszyka zakupowego nieznacznie siÄ™ zmniejszyÅ‚a. Wynika to z dwóch bardzo istotnych faktów. Po pierwsze, jak co roku w sierpniu, sieci handlowe prowadziÅ‚y szeroko zakrojonÄ… akcjÄ™ ?back to school?. Dla wracajÄ…cych z wakacji klientów to ważny czas, aby przed rozpoczynajÄ…cym siÄ™ rokiem szkolnym, wyposażyć dzieci w niezbÄ™dne akcesoria. Drugi powód niższej wartoÅ›ci badanego koszyka, to efekt wciąż zaostrzajÄ…cej siÄ™ walki sieci handlowych o klientów. W wielu przypadkach wÅ‚aÅ›ciciele sklepów majÄ… jeszcze przestrzeÅ„ do tego, aby nie przekÅ‚adać rosnÄ…cych cen na konsumentów i część podwyżek biorÄ… na siebie. Ci, którzy realizujÄ… tego typu politykÄ™, oferujÄ… wiele produktów w korzystnych cenach, co przekÅ‚ada siÄ™ na wiÄ™ksze zainteresowanie ze strony klientów ? komentuje wyniki raportu Patryk GórczyÅ„ski, Dyrektor ZarzÄ…dzajÄ…cy ASM Sales Force Agency.
Auchan ponownie na szczycie
W sierpniu pozycję lidera rankingu ponownie zajęła sieć Auchan, którą w zeszłym miesiącu wyprzedziły sklepy Lidl. Za zestaw analizowanych produktów w sklepach sieci Auchan należało zapłacić 202,85 zł. To aż o 10,66 zł mniej niż najtańszy lipcowy koszyk Lidla.
Najwięcej w zeszłym miesiącu trzeba było wydać w innej sieci Cash&Carry, gdzie wartość zakupów wyniosła 239,76 zł, czyli o ponad 18% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Po raz
kolejny e-grocery pozostaje najdroższym kanałem zakupów. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała sie? na poziomie 253,65 zł, co stanowi spadek cen w tym kanale o 4,76 zł (1,84 %) wobec lipca.
Najdrożej online, najtaniej w dyskontach
Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w sierpniu
2021 r. wskazało, z?e podobnie jak w zeszłym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić
w dyskontach – 219,12 zÅ‚. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba byÅ‚o zapÅ‚acić o 15,76% wiÄ™cej.
Sierpień 2021 r. przyniósł nieznaczny spadek cen w kanale e-grocery w stosunku do lipca br. Koszt zakupów online spadł o 1,84% względem lipca. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów ponownie 5 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Najwięcej najtańszych grup produktowych (3) można było znaleźć w sieciach: Auchan (mięso, wędliny, ryby, produkty tłuszczowe, produkty sypkie) i Makro (mrożonki, nabiał i napoje). Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Lidl (chemia domowa i kosmetyki, dodatki). Ani jednej najtańszej grupy produktów, podobnie jak w zeszłym miesiącu, nie było w sierpniu w kanale e-grocery oraz w sieciach: Biedronka, Intermarché, Kaufland, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry.
W największym stopniu w skali roku, staniały produkty sypkie (19,55%), używki i alkohol (9,97%)
oraz mrożonki (6,55%). Natomiast w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. W sierpniu wzrost ten wyniósł 17,45% wobec 2020 r.
Zgodnie z przyjętą metodologia?, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy? przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły sie? najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.