Warszawa, 21 maja 2014 roku
Bądź świadomym konsumentem! Poznaj nowe trendy!
Programy partnerskie pozwolÄ… zaoszczÄ™dzić, lojalnoÅ›ciowe rywalizować, a najatrakcyjniejsze sÄ… i tak promocje cenowe – czyli na co warto zwrócić uwagÄ™ bÄ™dÄ…c konsumentem.
Od czasu do czasu słyszymy rady jak być świadomym konsumentem. Radzi się nam, zresztą słusznie, by przed zakupami przygotować listę potrzebnych nam produktów oraz daje wskazówkę, żeby nie robić zakupów spożywczych na pusty żołądek. Pamiętamy też, że muzyka w centrach handlowych ma nie tylko uprzyjemnić nam zakupy, ale również je pomnożyć. Poznajmy nowe trendy, dowiedzmy się co dają nam coraz popularniejsze programy partnerskie oraz na ile w praktyce wpływają na nas działania podejmowane przez producentów i marketingowców, chcących zachęcić do swoich produktów.
Otwarte programy partnerskie zyskują na popularności
W ostatnim czasie dużą popularnością cieszą się programy partnerskie. Dostęp do nich jest często zamknięty, a karty członkowskie otrzymują pracownicy firm w ramach działań socjalnych. Opłacając niewielką miesięczną składkę, zyskują np. nieograniczony dostęp do wybranych siłowni i miejsc rekreacji. Oferta takich programów cieszy się na tyle dużym powodzeniem, że pracownicy wykupują na swoje firmy karty dla znajomych.
Na popularnoÅ›ci zyskujÄ… również otwarte programy partnerskie. By do nich przystÄ…pić wystarczy nabyć kartÄ™ czÅ‚onkowskÄ…. PrzykÅ‚adem takiego rozwiÄ…zania jest oparty na brytyjskim know-how, rodzimy OpenCard. Jest to najwiÄ™kszy w Polsce program partnerski typu DinersClub oferujÄ…cy rabaty w znanych restauracjach w caÅ‚ym kraju. Po okazaniu karty czÅ‚onkowskiej w ponad 600 restauracjach objÄ™tych programem uzyskuje siÄ™ 50 proc. rabatu na jedzenie lub 30 proc. zniżki na caÅ‚y rachunek, łącznie z napojami i alkoholem. – Otwarte programy partnerskie cieszÄ… siÄ™ na Zachodzie dużą popularnoÅ›ciÄ…. PrzykÅ‚adem może być angielski TasteCard, który zrzesza tysiÄ…ce restauracji i prawie milion użytkowników – mówi Aleksander Buchacz, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy OpenCard. – W Polsce coraz wiÄ™cej osób docenia takie rozwiÄ…zania, ponieważ pozwalajÄ… im na decydowanie kiedy i gdzie skorzystajÄ… z rabatu. Jest to miÅ‚a odmianÄ… w stosunku do akcji promocyjnych, gdzie nasza decyzyjność jest znacznie ograniczona. NajwiÄ™kszÄ… zaletÄ… otwartych programów partnerskich jest ich dostÄ™pność. OczywiÅ›cie istnieje bariera wejÅ›cia w postaci opÅ‚aty za kartÄ™, ale szybko siÄ™ ona zwraca. DziÄ™ki temu możemy cieszyć siÄ™ z korzyÅ›ci programu, a zarazem mieć Å›wiadomość zaoszczÄ™dzonych pieniÄ™dzy. ChciaÅ‚oby siÄ™ rzec sytuacja idealna – dodaje Buchacz.
Ewolucja programów lojalnościowych
Producenci chcÄ…c zwiÄ…zać nas ze swojÄ… markÄ… i produktami lub usÅ‚ugami oferujÄ… nam przystÄ…pienie do programów lojalnoÅ›ciowych. Obecnie okoÅ‚o 50 proc. Polaków deklaruje udziaÅ‚ w przynajmniej jednym programie lojalnoÅ›ciowych i zdecydowana wiÄ™kszość z nich jest aktywna – 85 proc. osób. Z każdym zakupem produktów lub usÅ‚ug danej marki, zyskujemy punkty, które zamieniamy na benefity w postaci darmowych produktów i usÅ‚ug, rabatów, gotówki czy pierwszeÅ„stwa do informacji o promocjach. Jak wskazujÄ… jednak eksperci ARC Rynek i Opinie jesteÅ›my coraz bardziej Å›wiadomymi konsumentami i sami chcemy decydować o nagrodach, a te które najbardziej cenimy to gotówka lub jej substytuty. 30 proc. z nas twierdzi, że pod wpÅ‚ywem korzystania z programu lojalnoÅ›ciowego zaczęło chÄ™tniej kupować produkty lub usÅ‚ugi firmy. Prawie 60 proc. konsumentów deklaruje, że nie ma on na nich takiego wpÅ‚ywu.
Dużo Polaków dysponuje w swoim portfelu kilkoma kartami lojalnościowymi. Pojawiają się głosy, że choć wciąż jesteśmy do nich przywiązani (w 2013 r. zanotowano 3-proc. spadek względem 2012 r.) to firmy muszą szukać nowych sposobów zatrzymania konsumentów. Nowym trendem w wykorzystaniu kart lojalnościowych może być wprowadzanie elementu rywalizacji, który uatrakcyjnia oceniane przez niektórych jako nudne programy lojalnościowe. Eksperci uważają, że w ich ramach coraz popularniejsze mogą być rankingi, stopniowanie poziomu trudności czy rywalizacja indywidualna i grupowa. W odpowiedzi na coraz większą liczbę kart pojawiają się za to aplikacje mobilne, które pozwalają przechowywać karty lojalnościowe w wersji cyfrowej bez konieczności noszenia ich w portfelu.
Promocje cenowe działają
Efektywnym rozwiązaniem zachęcającym nas do kupna produktu jest promocja cenowa. Według danych ARC Rynek i Opinie jeśli produkt jest nią objęty, to wśród produktów szybkozbywalnych, czyli takich jak artykuły spożywcze, środki czystości, alkohol i papierosy zachęca 64 proc. konsumentów do jego wybór. Pozostałe akcje odgrywają mniejsze znaczenie. Zwiększenie gramatury produktu wpływa na 15 proc. z nas, a tzw. gratis oddziałuje na 14 proc. Dla 5 proc. osób znaczenie ma ciekawy sposób ekspozycji produktu. Należy zastrzec jednak, że faktyczny wybór opiera się przede wszystkim na tym, jak bardzo lubimy produkt i jak dobrze go znamy.