Data publikacji: 2021-03-10
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Przyszłość audytu: analiza rynku – mity, fakty i kierunki rozwoju
Kategoria: Gospodarka, BIZNES,
Mazars podziela pogląd globalnego rynku na temat przyszłego kierunku rozwoju audytu i zachęca interesariuszy do rozważenia zmian niezbędnych do ewolucji branży audytorskiej
Dane z 12 krajów pomagają zrozumieć dzisiejszy rynek audytu i obalić cztery ?mity? dotyczące celów audytu, zainteresowania badaniem wspólnym oraz roli audytorów i technologii
Zdecydowana większość (93%) użytkowników audytu uważa, że audyt należy zreformować, a 87% opowiada się za badaniem wspólnym (joint audit)
Firmy chętnie angażują audytorów, którzy rozszerzają usługi poświadczające poza samą sprawozdawczość finansową (96%); cenią podejście skoncentrowane na człowieku, wspierane przez technologię w celu poprawy jakości badania; uważają zwiększanie obiektywizmu, zaufania i wydajności za główne cele audytu
Mazars, międzynarodowa firma audytorska, podatkowa i doradcza, publikuje wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 500 użytkowników audytu i decydentów z 12 krajów w publikacji ?Przyszłość audytu: analiza rynku – mity, fakty i kierunki rozwoju?.
Wyniki obalają powszechne mity związane z audytem i rzucają nowe światło na cztery główne obszary: zapotrzebowanie na badanie wspólne jest większe niż się często zakłada; firmy oczekują, że technologia wzmocni umiejętności audytorów, a nie je zastąpi; respondenci z zadowoleniem przyjęliby szerszy, a nie węższy zakres usług audytora; istnieje rozbieżność między tym, co firmy postrzegają jako ?misję? audytorów a korzyściami płynącymi z audytu ich firmy.
Hervé Hélias, dyrektor generalny i prezes Grupy Mazars, mówi – Pytając firmy o ich oczekiwania dotyczące audytu i specjalistów, którzy go przeprowadzają, wartość, jaką z niego czerpią oraz to, jak usługa może ewoluować, ankieta zmusza do postawienia szczegółowych pytań dotyczących obecnego rynku audytu. Audyt zawsze był w centrum tego, co robimy, a naszym obowiązkiem jest współpraca z innymi w celu poprawy jego znaczenia i jakości.
Dodaje – W grę wchodzi interes publiczny i mamy nadzieję, że te wnioski pomogą otworzyć dyskusję na temat niezbędnej ewolucji zawodu i pozwoli to pójść naprzód.
Znacząca większość opowiada się za reformą audytu i badaniem wspólnym
Badanie przeprowadzone we wrześniu 2020 r. wykazało, że 93% użytkowników audytu uważa, że rynek wymaga reformy; 87% opowiada się za badaniem wspólnym, a 88% firm, które mają doświadczenie badania wspólnego dostrzega płynące z niego korzyści.
Technologia poprawia jakość i daje narzędzia audytorom
Respondenci dostrzegają, że technologia poprawia jakość audytu i chcą, aby technologia wspierała umiejętności audytorów, a nie je zastępowała. Ponad dziewięciu na dziesięć respondentów (93%) uważa, że technologia oszczędza czas, a 92% twierdzi, że pomaga audytorom uzyskać dystans, aby lepiej analizować i kwestionować dane.
Respondenci potwierdzają również istotność podstawowych umiejętności audytora, z których żadnej nie da się łatwo zastąpić za pomocą technologii. Pięć najczęściej wybieranych cech dobrego audytora to: dociekliwość i dobra organizacja (53%), krytyczne myślenie (50%), słuchanie (49%), dyskrecja (44%) oraz proaktywność i kreatywność (44%).
Zachęta dla audytorów do rozszerzenia usług poza sprawozdawczość finansową
Zdecydowana większość (96%) zachęca audytorów do poszerzenia zakresu swoich usług atestacyjnych. 87% opowiada się za rozszerzeniem audytu o nowe obszary raportowania pozafinansowego, np. w sprawie ryzyka klimatycznego, różnorodności płci i praw człowieka.
?W Mazars odpowiadamy na trend zwiększenia roli usług atestacyjnych dotyczących społecznej odpowiedzialności biznesu oferując szeroki zakres takich usług. Korzystamy przy tym z najlepszych wzorców płynących z Europy Zachodniej, gdzie funkcjonują rozwinięte praktyki raportowania informacji niefinansowych? ? mówi Małgorzata Pek-Kocik, partner odpowiedzialna za dział audytu i doradztwa dla instytucji finansowych w Mazars w Polsce.
Poszerzenie zakresu usług świadczonych przez biegłych rewidentów może być korzystne dla ogólnej jakości badania, ponieważ firmy muszą przyciągać i inwestować w specjalistów z szerokim zakresem wiedzy.
Wykrywanie oszustw nie jest głównym celem audytu
Na pytanie, co może zapewnić audyt, 74% odpowiedziało ?obiektywną i niezależną opinię na temat sprawozdań finansowych mojej firmy?, a następnie ?pewność i zaufanie inwestorów, interesariuszy i organów regulacyjnych? (61%) oraz ?wsparcie w poprawie wydajności? (52%). Tylko 34% odpowiedziało ?wykrywanie oszustw i zapobieganie im?.
David Herbinet, Partner i Globalny Lider ds. Audytu w Mazars, mówi – Istnieją wyraźne błędne przekonania na temat misji audytorów, które podkreślają potrzebę bardziej przejrzystych rozmów na temat zakresu audytu. Identyfikacja wszystkich możliwych oszustw nie jest obecnie częścią misji audytora. W rzeczywistości wykrywanie i dochodzenie w sprawie oszustw wymaga określonego zakresu pracy i środków – takich jak te stosowane w działaniach kryminalistycznych ? inne niż te, które są obecnie wymagane w ramach audytu.
Dodaje – Dlatego wyniki ankiety są tak ważne: przedstawiają dzisiejszy pogląd rynku na audyt i pozwalają nam wszystkim zbadać, co należy zmienić, aby audyt mógł ewoluować pod kątem przyszłych zastosowań i celów.
Europa najbardziej popiera rozwój audytu, a znaczna większość respondentów jest za badaniem wspólnym
Badanie z podwójnie ślepą próbą ujawnia, że respondenci w Europie są bardziej przychylni reformie audytu niż w innych częściach świata: 72% twierdzi, że rynek musi zostać ?bezwzględnie? zreformowany (ogółem 64%). W Niemczech 100% respondentów twierdzi, że audyt należy zreformować (91% ?bezwzględnie?), podczas gdy 98% we Francji (93% ?bezwzględnie?) i 87% w Wielkiej Brytanii (38% ?bezwzględnie?) twierdzi to samo.
Zdecydowana większość (85%) respondentów w Europie opowiada się za badaniem wspólnym, przy czym 51% ?zdecydowanie przychylnie?, a 34% ?raczej przychylnie?. W Wielkiej Brytanii respondentów pozytywnie nastawionych w stosunku do badania wspólnego jest 89% (53% ?zdecydowanie przychylnych?, 36% ?raczej przychylnych?); we Francji 83% (57% ?zdecydowanie przychylnych?, 26% ?raczej przychylnych?); a w Niemczech 77% (45% ?zdecydowanie przychylnych?, 32% ?raczej przychylnych?).
Polskie przepisy dopuszczają korzystanie z badania wspólnego, jednak brakuje zachęt, które wspierałyby korzystanie z tego rozwiązania. ?Polskie podmioty interesują się audytem wspólnym, jednak jak dotąd nie korzystają z tej opcji, bo nie jest ona promowana przez nasze rodzime ustawodawstwo. A szkoda, ponieważ audyt wspólny wpłynąłby na większa pewność i jakość badania ? dzięki zasadzie podwójnej weryfikacji i powiększeniu kompetencyjnych zasobów połączonych zespołów różnych firm audytorskich. ? twierdzi Małgorzata Pek Kocik.
Europa jest kontynentem, na którym ?nowe obszary? audytu są najlepiej odbierane: 62% twierdzi, że sprawozdawczość niefinansowa jest bardzo ważna, w porównaniu z 50% w regionie Azji i Pacyfiku oraz 43% w Afryce.
Metodologia
We wrześniu 2020 r. Mazars zlecił firmie Edelman Intelligence przeprowadzenie ankiety metodą podwójnie ślepej próby (nazwa Mazars nie została ujawniona) w celu określenia sposobów percepcji i potrzeb przedsiębiorstw (w tym jednostek interesu publicznego) oraz przedstawicieli komitetów audytu dotyczących audytu oraz ich obecnych biegłych rewidentów.
Badanie objęło próbę 501 respondentów, z czego prawie połowa była z Europy i 211 z podmiotów interesu publicznego (wszystkie w Europie). Wszyscy respondenci zajmowali strategiczne stanowiska (dyrektorzy finansowi, dyrektorzy generalni lub członkowie komitetów audytu) w organizacjach z siedzibą w jednym z następujących 12 krajów: Francja (18% respondentów), Wielka Brytania (15%), Niemcy (13%), RPA, (9%), Australia (8%), USA (7%), Brazylia (6%), Holandia (6%), Hiszpania (6%), Chiny (5%), Indie (5%), Maroko (1%).
Około 68% respondentów to mężczyźni, a 32% kobiety. Dyrektorzy finansowi stanowili 48% respondentów, prezesi 40%, a członkowie komitetów audytu 12%. Wielkość organizacji respondentów: 50-100 mln USD (8%) 100-200 mln USD (26%), 200-500 mln USD (42%), 500 mln i powyżej USD (24%).
Raport można pobrać na stronie www.pol.mazars.pl
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki: