Data publikacji: 2020-12-08
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Życie ?na wynos?. Czy usługi z dowozem to przyszłość sektora?
Kategoria: BIZNES, Gospodarka
Obostrzenia sanitarne wystawiły na ciężką próbę cały sektor gastronomiczny. Nakaz zamknięcia lokali dla gości i możliwość pracy wyłącznie na ?wynosach? przekreślił szanse tysięcy restauracji. Czy pandemia koronawirusa oznacza koniec branży w tradycyjnym wydaniu?
Obostrzenia sanitarne wystawiły na ciężką próbę cały sektor gastronomiczny. Nakaz zamknięcia lokali dla gości i możliwość pracy wyłącznie na ?wynosach? przekreślił szanse tysięcy restauracji. Czy pandemia koronawirusa oznacza koniec branży w tradycyjnym wydaniu? Może się okazać, że przedstawiciele gastronomii są w buforze przejścia między działalnością stacjonarną a cateringiem na życzenie.
Wirus gastronomii
Według raportów Głównego Urzędu Statystycznego, w okresie między kwietniem a wrześniem br. swoją działalność zawiesiło 4,3 tys. przedsiębiorców z branży gastronomicznej. Analitycy szacują, że do końca roku zamknięcie lub czasową niemożność działania zadeklaruje aż 7 tys. lokali. Poziom strat finansowych? Dług sektora to około 700 mln zł.
W całym kraju działa 68,3 tys. przedsiębiorstw z branży gastronomicznej. Według GUS-u, 7,5 proc. wszystkich lokali zmaga się z ?poważnymi długami?. Skala obciążeń finansowych sięga od kilku do nawet kilkudziesięciu milionów złotych. W raportach pojawiają się zarówno duże sieci restauracji, jak i działalności jednoosobowe. Czy oznacza to koniec gastronomii, jaką konsumenci znali do tej pory?
Jednak dowozy?
WedÅ‚ug przedstawicieli sektora najlepiej radzÄ… sobie fast-foody i pizzerie. Te z kolei Å›wietnie odnajdywaÅ‚y siÄ™ w dowożeniu zamówieÅ„ zarówno przed pandemiÄ…, jak i w jej trakcie. Popularność takich rozwiÄ…zaÅ„ dynamizuje także branża nowych technologii. Jednym z pionierów mobilnej gastronomii byÅ‚ koncern Ubera. W Å›lady korporacji z Doliny Krzemowej poszedÅ‚ Bolt z aplikacjÄ… Bolt Food, a także firmy, które do tej pory pozostawaÅ‚y nieco w cieniu – Glovo, czy Just-Eat (w Polsce Pyszne.pl).
Zwrot ku ?wynosom? to także szansa dla krajowego cateringu. Adam Adamski, były mistrz Polski w kulturystyce i założyciel cateringu dietetycznego Fit Malina zwraca uwagę, że koronawirus faktycznie odcisnął poważne piętno na całej branży, jednak daje też sporo nadziei na przyszłość. Pierwotnie działająca w Wielkopolsce Fit Malina zaczęła wchodzić na rynek warszawski? właśnie w trakcie pandemii.
ZdecydujÄ… klienci
WedÅ‚ug Adama Adamskiego, catering dietetyczny to jedna z najbardziej mobilnych form usÅ‚ug gastronomicznych, a zarazem nisza wyjÄ…tkowo elastyczna pod wzglÄ™dem oferty. Firmy cateringowe pozostawiajÄ… sporÄ… przestrzeÅ„ dla samych klientów, którzy mogÄ… personalizować swoje zestawy wzglÄ™dem swoich potrzeb. Trend na indywidualizacjÄ™ karty wkracza powoli również do tradycyjnych lokali. Pytanie jednak brzmi – czy klienci pozostanÄ… w czterech Å›cianach restauracji?
Najpewniej tak. Potrzeba socjalizacji i cały rytuał, chociażby spotkania przy kolacji będzie towarzyszył konsumentom zwłaszcza po kilku miesiącach lockdownu. Nie zmienia to jednak faktu, że równolegle powstanie grupa odbiorców, którzy postawią na większą mobilność usług gastronomicznych i tutaj catering może ugrać naprawdę sporo.
Prawdopodobnie kolejne kwartały nie zaserwują rynkowi radykalnego przewrotu z branżą gastronomiczną w roli głównej, lecz widoczny już romans cateringu z aplikacjami mobilnymi daje nadzieje na ruch w stronę zmiany filozofii działania. Czy konsumentów czeka perspektywa życia ?na wynos?? Wszystko zależy od stanu całego sektora zaraz po pandemii.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Gospodarka